Tacksam för att kunna, veta och vara

publicerat i Allmänt, Liv;
(null)

För att ha ett värdigt liv, som är fullt av glädje och kvalitet behöver vi ha vissa ägodelar, åtnjuta vissa kunskaper och veta hur vi skall agera med dessa. Att vara är dock inget som är avhängigt just detta utan är även en dimension av vem jag är.

Att veta vem jag är, är bland det svåraste vi som tänkande människor kan uppleva, att veta vem man är, är själva essensen av livet.

När man har god kännedom om sig själv, kan man börja utvecklas, vara nyfiken och söka information inom, man kan välja att söka sina egna svar och ställa frågor som de grundar sig på. I denna situation är det lättare att svara än att fråga. 
Vi vet vad vi kan, vi vet vad vi har och genom att svara på varför vi har eller kan just det där, få svar på frågan. Frågan om vem vi är. För hade vi inte uppskattat den där saken, eller lärt oss den där kunskapen, så hade det inte varit något vi definierade oss med.
Det finns en del svårigheter med detta resonemang, som påverkan och social miljö, men bortsett från det är det genom HUR och KAN vi definierar ÄR.

Dock är det otroligt viktigt att vi inte definieras av desamma, för vi ÄR inte det vi kan eller de saker vi har, utan de visar vad vi uppskattar och utmanas av, sålänge de är införskaffade av oss för oss. Jmf exemplet med en gåva vi uppskattar så där verkligt extra, för att någon tagit sig tid att se oss och höra oss, för dem vi är och inte enbart för vad vi kan eller vill ha.

Genom att se sig själv och värdera sina saker och kunskaper kan vi lättare se oss själva, vem vi är och hur och varför vi är. Genom att sortera i prylhavet kan vi lättare fokusera på vad som tillför och/eller vad som tar energi, genom att fråga varför jag vill veta mer om ditten o datten kan jag tydligare se varför kunskapen som tillgodogörs tilltalar mig och den jag är.

Jag inser att jag inte behöver speciellt många av alla mina prylar, jag inser att det jag kan, kan andra, men den jag är.. är unikt för mig oavsett. Just detta har varit väldigt svårt för mig att se, förstå även om jag vetat det en tid, men jag får mer av har och kan, genom andras leenden, att det är lättsamt i närheten och att människor jag har närmast mår bra. Då blir har och kan värdefullt, genom att delas med dem som ÄR. 

Jag är tacksam för de underbara människorna som är min familj, den mest av allt, för allt de gjort för mig och för allt jag nu kan göra för dem, med tid och förlåtelse, för allt jag vill ge till dem och njuta av deras glädje.

Tillit, familj och tacksamhet 🙏🏻 
Kärlek till alla!
/S

Taggar: jag är liv;

Kommentera inlägget här :